הנהלת חשבונות כפולה - מה זה הנהלת חשבונות חד-צידית ומה זה דו-צידית
- אקאונטפיקס
- Jan 16, 2020
- 3 min read
Updated: Feb 1
בעיקרון ישנן שני סוגי הנהלת חשבונות : חד צידית ודו צידית.
הלו, רגע, מה זה אומר ?…
יש הרבה מה להרחיב על הנהלת חשבונות נכונה ומדוייקת בכלל,
פה אנחנו מניחים עבורך את הדברים העיקריים כדי לתת לך מושג.
שני הצדדים של הנהלת חשבונות
צד אחד - הצד של המסמכים : קבלות וחשבוניות על ההכנסות וההוצאות שלנו בעסק. הצד השני - התנועות בבנק.
וקצת יותר לעומק?
הנהלת חשבונות חד-צידית משמעה שבוחנים צד אחד. הכוונה שפה רואה החשבון מדווח רק מתוך המסמכים שאנו מעבירים לו לטיפול.
המשמעות היא שאם יש הוצאות בבנק או באשראי, שלא העברנו חשבוניות מס/קבלות,
ההוצאה הוּצְאָה בפועל, אבל לא תזכה להכרה במס.
בהנהלת חשבונות חד צידית - זו אחריותנו המלאה לדאוג למסמך מתאים לכל הוצאה שהוצאה עבור העסק.
נו, וזה יותר טוב לנו או רע לנו ?
תיכף נבין..
הנהלת חשבונות דו-צידית (או כפולה) מתייחסת לשני הצדדים : המסמכים, והבנק. הנהלת חשבונות בודקת שלכל מסמך שמוגש לרשויות יש שורה תואמת בבנק,
ובצורה הפוכה, שלכל שורה בבנק יש מסמך תואם. כלומר לא יתכן שתהיה חשבונית על סכום של 890 ש"ח, אבל בבנק מופיעים 870 ש"ח. במידה ואין התאמה הדבר לא תקין. וזה תקף גם לכל שורה בפירוט כרטיס אשראי…
לכן הנהלת חשבונות דו-צידית יקרה מהנהלת חשבונות חד צידית.
כנגזרת מכך, חייבים חשבון בנק נפרד לעסק.
ומה קורה עם כל הפערים בין המסמכים לבנק ?
אנחנו אמורים לקבל מהרואה חשבון דו"ח פערים,
ובמידה ולא נוכל לגבות את ההסברים שלנו במסמך תואם/משלים לבנק,
ההוצאה תיזקף לזכות החו"ז שלנו (חובה וזכות בעלים - מעין "קופה" בה נרשמות כל ההוצאות הלא מוסברות בחברה, ומס הכנסה מתייחס אליה כאילו משכנו, הבעלים, כסף פרטי מחשבון החברה),
מה שבהמשך יגרום לחובת תשלום מס בגין ההוצאה הלא מוסברת..
אם יש לך הנהלת חשבונות כפולה, והרואה חשבון לא מבקש בשוטף פערים להשלמה (מסמכים חסרים או הסבר כיצד שולמה חשבונית שהעברת לטיפול) - כדאי לבדוק מולו!
זה אומר שאו שהוא מכניס לך הכל לחו"ז בעלים, ואז נפגוש את המס בדו"ח השנתי..
או שאנחנו עלולים לקבל רשימה ארוכה, אפילו יותר משנה אחורה, כשהרואה חשבון יעבוד על הדו"ח השנתי ושם יציף את כל הפערים (או שניאלץ לספוג הכל בחו"ז כאמור, ולשלם מיסים על כל הסכום שבפער).
מי צריך הנהלת חשבונות חד-צידית ומי הנהלת חשבונות דו-צידית ?
בקצרה - חברה, עמותה ועוסק מורשה עם מחזור של מעל 2 מיליון ש"ח (קצת יותר, אבל זה הזמן לדבר עם רואה החשבון בלי קשר. אולי שווה להקים חברה משיקולים רבים נוספים).
כעיקרון אצבע, כל השאר מחויבים בהנהלת חשבונות חד צידית.
ואם אני לא חייב, יש מצבים שכדאי לי ?
בהנהלת חשבונות חד-צידית אני עלול לפספס הרבה הוצאות ולשלם סתם יותר מיסים, לא ?
כאשר העסק עובד עם לקוחות שמשלמים דחוי,
או אנחנו מאפשרים להם תשלומים,
ואם העסק מזכה לפעמים חלק מהעסקאות/התשלומים (למשל החזר בגין ביטול/הפסקת קורס),
או אם אנחנו משלמים לספקים/נותני שירות דחוי או בתשלומים,
ואם ספקים/נותני שירות שולחים דרישות תשלום, ואין לנו בקרה קבועה ומסודרת מי הביא חשבונית מס,
בכל המקרים האלו, ואם ההיקף כזה שאין לכם כוח/יכולת לעשות זאת בעצמכם - הנהלת חשבונות כפולה יכולה להיות פתרון שיבטיח שלא תפסידו הוצאות מוכרות למס.
פתרון נוסף הוא השוואת הכרטסת מהרואה חשבון (זה הסיכום של הפעילות החשבונאית שלכם כפי שנרשמה אצל רואה החשבון) לכל ההוצאות בבנק ובאשראי - כך נוכל להבטיח שאנחנו לא מפספסים שום הוצאה.
שוב, חשוב!
רואה החשבון שלכם עובד רק עם המסמכים שתביאו לו.
אם פספסתם חשבוניות/הוצאות - לרואה חשבון אין שום יכולת לדעת או להגיד לכם שאתם משלמים יותר מדי מס..
コメント